KOMMENTAREN: Att lura konsumenter genom negativ avtalsbindning är fortsatt populärt och mycket lönsamt. Det är enkla pengar att tjäna så länge man har ett rymligt samvete. Och är det någon från media som ringer så säger man bara att det är en telefonsäljare på något callcenterbolag som man anlitat som har gjort fel.

Myndigheterna tycks stå helt handfallna. Förvisso går Konsumentverket ut och varnar, som i fallet i går med företaget LV Hälsokost AB igår, men den skada som denna typ av verksamheter orsakar är mycket allvarlig. FoodMonitor har tagit del av många hjärtskärande berättelser från drabbade konsumenter.

Att inte polis och åklagare går hårdare fram är obegripligt.

I fallet med LV Hälsokost AB, som har sitt säte i Stockholm och en adress i Malmö, så följer de till Konsumentverket anmälda övergreppen mönstret.

”Blev lovad gratis present. När paketet kom visade det sig att jag var abonnent”, skriver en konsument till Konsumentverket.

Det har tills dags dato kommit in 50 anmälningar mot LV Hälsokost AB till Konsumentverket. Dessutom har myndighetens upplysningstjänst Hallå konsument tagit emot 134 klagomål mot bolaget.

”Enligt de anmälningar som kommit in till Konsumentverket säger sig flera konsumenter ha tackat nej till erbjudandet, men har trots detta mottagit produkter och fakturor från företaget”, skriver Konsumentverket i en kommentar.

Konsumentverket har fört upp LV Hälsokost på sin varningslista och startat ett tillsynsärende.

Men den metoden att stoppa bolaget är alldeles för ineffektiv. Övergreppen kan fortsätta.

Myndigheten borde istället göra som i fallet med tre elbolag nyligen och ansöka om kvarstad på bolagets tillgångar, och att därigenom möjliggöra att Kronofogden kan genomföra en gryningsräd. Det skulle kunna ställa till med så mycket besvär för företaget att kanske åtminstone några konsumenter kan bli skonade.

Det verkar som om personerna bakom LV Hälsokost AB, som registrerades hos Bolagsverket förra året och har organisationsnumret 559009-8892, nu försöker att anpassa sig till floden av anmälningar. Enligt Bolagsverket inkom de den 24 april med en ändringsansökan med fyra namnförslag.

Dessa var:

Maximera TM AB. Där sa Bolagverket nej.

Maximera TM Sverige AB. Inte heller detta namn fick de använda.

Maximera TM Scandinavia AB. Detta namn kan de enligt uppgift komma att få använda.

Maximera TM Malmö AB. Även detta namn kan komma att godkännas som alternativ.

Enligt bolagets anmälan om namnändring så ska de också byta verksamhetsområde. I dagsläget är det partihandel. De vill ändra till callcenterverksamhet. Det lovar inte gott för de svenska konsumenterna.

Den anmälda företrädaren för LV Hälsokost AB är medborgare i Bulgarien. Bolaget har också anmält en ersättare. Även han är från Bulgarien. Båda har angivit adresser i staden Ruse i norra Bulgarien nära gränsen till Rumänien.

Det är ännu oklart om dessa personer är så kallade målvakter.

/Dagens Press