LEDARSTICK Jag skrev nyligen ett ledarstick på FoodMonitor om it-företaget Textalk i Mölndal. I artikeln beskrevs bland annat Textalks märkliga agerande i samband med hanterandet av deras kunders databaser. Det förargade Textalk:s vd Rikard Sigvardsson till den grad att han går till personangrepp i en artikel som publicerats på bolagets egen webbplats. Men inte nog med det. Han publicerar mejlkorrspondens utan att ha tillstånd till det.

Rikard Sigvardsson hade kunnat använda citaträtten. Det gjorde han inte. Istället tycks han fullständigt strunta i upphovsrätten.

”Så får man inte göra”, säger en jurist som är expert på upphovsrätt till Dagens Press om Rikard Sigvardssons agerande.

Att Textalks vd Rikard Sigvardsson som det verkar, har ett förakt för upphovsrättslagstiftningen, är ett problem. De nättidningar och webbshoper som anlitar bolaget bör dra öronen åt sig.

Jag noterar också att Textalk inte anmält någon ansvarig utgivare till Myndigheten för press radio och tv. Det kan göra bolaget sårbart för stämningar då bolagets vd, uppenbarligen, inte verkar dra sig för att publicera personuppgifter på personer vars åsikter han inte gillar. Har man inget tillstånd är man nämligen inte undantagen från PUL.

Men hur kan man ha en person som ägnar sig åt personangrepp, på sitt bolags egen webbplats, som vd för ett aktiebolag som omsätter 39 miljoner kronor och har 43 anställda? Det kan vara något för ägarna att fundera på.

Samtidigt finns det fortfarande stora frågetecken om vem som egentligen äger Textalk.

Rikard Sigvardsson verkar inte vilja svara på den frågan annat än att hänvisa till allabolag.se. När jag begär att få se bolagets aktiebok möts jag av tystnad. Det är något som kan bli föremål för en separat granskning. Lagstiftningen på området är tydlig.

Så säger lagen (källa Bolagsverket):

”Aktieboken är offentlig och ska hållas tillgänglig för allmänheten hos företaget. När en aktie säljs eller när uppgifterna i aktieboken i övrigt ändras ska ändringen genast antecknas i aktieboken.”

Det är mycket som inte står rätt till med ledningen för Textalk.

LÄS OCKSÅ: Riskfyllt att använda Textalk – håller bolaget databaser gisslan?

HÅKAN FRISELL

Dagens Press-Fakta:

Vill du starta en nättidning eller webbshop och slippa anlita företag som Textalk? Det är inte speciellt svårt. Driftkostnaden kan ligga på under ett par tusen kronor om året. Startkostnaden är helt beroende på vad du är beredd att göra själv. Men även för nybörjare kan den vara så låg som bara några hundralappar till.

Det första steget är att välja ett namn på nättidningen eller webbshopen och domännamn.

Steg två kan vara att anlita en webbhotellsleverantör som Loopia. Där köper du ett webbhotellspaket och domännamn. De hjälper till med färdiga publiceringslösningar som Joomla och allt du behöver för att enkelt komma igång. För webbshoppar har webbhotellsleverantörerna ofta färdiga betallösningar. Och ska du skicka ut nyhetsbrev är inte heller det något problem att göra helt kostnadsfritt.

Steg tre kan vara att välja en mall för hur tidningen eller webbshopen ska se ut. Med Joomla kommer mallar. Men vill du ha en mall som är snygg och färdig att använda till en nättidning eller webbshop kan du köpa en sådan av bolag som Joomlabamboo.

Det finns flera andra publiceringslösningar som är lika enkla att använda.

Mallarna är i regel mycket enkla att ändra så att du får en nättidning eller webbshop som ser ut som du vill. Kostnaden för en mall kan ligga på runt 400 till 500 kronor. Då får man också support. Betalar man några tusen kronor till kan man ofta få designhjälp och hjälp att installera och komma igång.

Det är med andra ord inte speciellt svårt eller dyrt att själv sätta upp en nättidning eller webbshop.

Du bör kunna få all information du behöver av din webbhotellsleverantör.

Använder du istället företag som vill göra detta åt dig kan priset ofta vara från 100 000 kronor och uppåt. Och på köpet är man ofta utlämnad åt deras nycker.