”Extra pengar i helgen?”, ”Ta snabblån”, och ”Slipp ränta och avgifter”. Så står det enligt Konsumentverket i annonser i Dagens Industris nättidning di.se. Annonsören är Savelend Sweden AB i Gävle. Myndigheten tycker att marknadsföringen, som riktar sig mot konsumenter, strider mot god kreditgivningssed.

”Ta snabblån uppmanar konsumenter till att ta en kredit vilket verket anser strider mot god kreditgivningssed och inte kan anses återhållsamt eller måttfullt”, skriver Konsumentverket i ett brev till Savelend Sweden AB.

Konsumentverket har liknande kritik mot de andra identifierade påståendena på di.se.

Myndigheten kritiserar även marknadsföringen på savelend.se som man bland annat anser ”inte uppfyller kraven om angivande av kreditränta”.

Bolaget gör nu en rättelse på direkten.

– Det som vi åtgärdar på en gång är det som gäller krediträtan på framsidan (webbsidan /red). Den effektiva räntan ska anges, säger Ludwig Pettersson, vd i Savelend Sweden AB.

Ludwig Pettersson säger också att man kommer att konsultera jurister när det gäller myndighetens övriga kritik.

/FoodMonitor

FoodMonitor-Fakta:
Savelend Sweden AB.
Omsättning: 5 miljoner kronor (2015).
Resultat före skatt: minus 85 000 kronor.
Antal anställda: 4.