KARLSTAD I helgen gick matmässan Smaka på Värmland av stapeln igen i Mariebergsskogen i Karlstad. Det var mycket som var bra – som ”snurrpotatisen” och värmländsk öl. Men det var också en hel del som inte kändes rätt. För det första så hade arrangörerna höjt priset från 50 kronor till 80 kronor per person.

sm11

Det tyckte flera handlare var ett stort misstag och kan ha bidragit till försäljningen tycks ha gått ner i år jämfört med förra året.

Som en handlare uttryckte det: ”man får betala för att få handla”.

En annan faktor är öppnandet av Karlstad Saluhall för några veckor sedan. Där kan man varje dag ”smaka på Värmland”. Så det format mässan har nu känns förlegat.

Och vad är det egentligen besökarna betalar 80 kronor för? Är de föredrag som hålls inne på mässområdet verkligen värt det för barnfamiljer?

Men det fanns också positiva röster. Svenska Jägareförbundet var på plats och de tyckte mässan fungerade minst lika bra som förra året.

En framgångssaga som var med på mässan är Wermlands Brygghus AB i Kristinehamn. Bolaget har genom en nyemission nyligen tagit in tre miljoner som man nu använder för att expandera i nya lokaler.

Bolaget vill gå från en årsproduktion på 100 000 liter om året i dagsläget till en halv miljon liter årligen om fyra till fem år.

sm10

Bilden: Christina Skan, Wermlands Brygghus AB.

Ägarna i bolaget verkar seriösa och man har nu definitivt vinden i seglet.

Och ”snurrpostisen” från Mossens Gårdsbutik i Karlstad som slog igenom förra året fanns på plats även i år till besökarnas glädje.

Totalt ett 80-tal utställare fanns på plats.

sm16Mest förvånande och märkligt på mässan var nog nystartade Arvikabygdensmejeri AB. Två mjölkgårdar har gått samman och bildat ett mjölkbolag. Men åtminstone en av dessa bönder, Jörgen Blakstad (bilden till vänster), tycks ha ett bagage som kan komma att ställa till det framöver. När FoodMonitor började ställa frågor till honom om djuromsorg, som vi brukar när det gäller djurbönder, så säger han att han misstänker att vi själva verket är från organisationen Djurrättsalliansen. Och det gillar han inte. Han berättar att den organisationen är ute efter honom på olika sätt. Detta sedan han tidigare varit grisbonde och uthängd av dem, påstår han.

Det kan med andra ord finnas anledning att framöver ta en närmare titt på Arvikabygdensmejeri. Jörgen Blakstads reaktion på frågor om djurvälfärden är långt från normal.

Sammanfattningsvis så är Smaka på Värmland trots allt fortfarande sevärd.

Är det värt ett inträde på 80 kronor? Ja, om man nyfiken på de värmländska primärproducenterna är det definitivt det. För inte alla av dessa producenter har råd eller möjlighet att få vara med i Karlstad Saluhall.

Men handlarna som är med på mässan borde göra vad de kan för att trycka på att inträdet ska sänkas till de 50 konor det var tidigare eller ännu lägre. Och att även barn över 15 år går in gratis.

Och varför inte vara lite mer frikostiga och bjuda besökarna på mer?

En besökare som kom sent till mässan på söndagen sa: ”jag är så besviken, jag har inte ens fått kaffe”. Men när Kristina Samstorp, projektledare på Hushållningssällskapet Värmland, hörde det så såg hon till att den kvinnan snabbt fick sig en kopp kaffe.

En arg insändare skrev nyligen i lokaltidningen vf.se:

”Släng ut eventbolaget som vinstmaximerande snor åt sig det mesta av intäkterna från matmässan. Demokratisera arrangemanget genom inkluderande av besjälade producenter och/eller vanliga medborgare och småföretagare i Värmland.”

LÄS OCKSÅ: Smaka på Värmland borde vara gratis

Kristina Samstorp säger till FoodMonitor att hon inte håller med om kritiken.

Vi har valt att inte visa någon bild på Kristina Samstorp eftersom hon ”inte gillar sammanhanget” i Dagens Press.

Som sagt. Smaka på Värmland börjar bli en allt mer udda tillställning. Det är en hel del som inte känns rätt.

HÅKAN FRISELL

LÄS OCKSÅ: Smaka på Värmland slog besöksrekord