Konsumentverket riktar allvarlig kritik mot SverigesEnergi

Konsumentverket har de senaste månaderna fått in anmälningar från konsumenter som säger sig ha blivit vilseledda av elmarknadsbolaget SverigesEnergi elförsäljning AB. Nu riktar myndigheten allvarlig kritik mot bolaget.

”Av anmälningarna framgår det att konsumenter blivit kontaktaktade av SverigesEnergi genom telefonförsäljning, hemförsäljning, och annan uppsökande försäljning. I flera fall anger konsumenterna att de erhållit elavtal från SverigesEnergi trots bristande gemensam partsvilja. Vidare vittnar anmälningarna om att Sveriges Energi i flera fall inte angett vem som är avsändaren av marknadsföringen, utelämnat och lämnat felaktiga uppgifter om syftet med kontakten, samt inte medgett konsumentenen dennes rätt att ångra ingått elavtal. Konsumentverket anser att SverigesEnergi är ansvarigt för de aktuella marknadsföringsåtgärderna och att bolaget bör upphöra med dessa”, skriver Konsumentverket i ett brev nyligen till SverigesEnergi.

”Av inkomna anmälningar framgår det att flertalet konsumenter inte tackat ja till att teckna elavtal med SverigesEnergi men ändock erhållit ett sådant eller blivit förledda av Sveriges Energi att ingå avtal.”

Enligt Konsumentverket har konsumenter inte angett att det är de som är ansvariga för marknadsföringen. Istället ska man ha försökt påskina att man representerar kundens nuvarande leverantör eller att man samarbete med andra leverantörer när så inte är fallet. Det finns också en uppgift om att SverigesEnergi i säljsamtal utgett sig från att ringa från Energimyndigheten.

”Konsumentverket anser att SverigesEnergis marknadsföring är ägnad att vilseleda konsumenten och är därmed att anse som otillbörlig då den påverkar eller sannolikt påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”, skriver Konsumentverket.

SverigesEnergi ska också ha påstått att konsumenter blir lurade av sin nuvarande leverantör och att SverigesEnergi ska rätta till detta.

”Genom att lämna felaktiga uppgifter och utelämna syftet med kontakten vilseleds konsumenten om bolagets kommersiella syfte, vilket i vissa fall lett till att konsumenten ingått avtal på felaktiga uppgifter. Underlåtenheten att lämna väsentlig information har påverkat eller sannolikt påverkat konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut varför marknadsföringen bedöms som otillbörlig”, skriver Konsumentverket.

Enligt Konsumentverket har konsumenter som råkat ut för SverigesEnergi ”nekats rätten att utnyttja sin lagstadgade rätt att ångra det ingångna elavtalet”.

Som skäl har SverigesEnergi enligt uppgift bland annat uppgivit att ”avtalet ännu inte är tecknat då det inte skickats till konsumenten”, att konsumentens "kundbild" ännu inte är klar, eller att konsumenten ”inte kan ångra avtalet hos bolagets kundtjänstavdelning”.

”Konsumentverket anser att SverigesEnergis marknadsföring skett i strid med gällande rätt. Enligt Konsumentverkets bedömning påverkar den vilseledande informationen sannolikt konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och marknadsföringen ska därför ses som otillbörlig”, skriver Konsumentverket.

Konsumentverket har gett SverigesEnergi på sig till och med den 27 augusti för att svara på kritiken. Efter det ska myndigheten överväga ytterligare åtgärder.

Dagens Press har sökt SverigesEnergi.

/Dagens Press

Dagens Press-Fakta:

Det finns i dagsläget 155 anmälningar mot SverigesEnergi hos Konsumentverket.

Anmälningarna handlar bland annat om oskäliga avtalsvillkor, vilseledande marknadsföring av el, och negativ avtalsbindning.

Så här skriver några konsumenter om SverigesEnergi i anmälningar till Konsumentverket:

Konsument 1. ”Jag blev uppringd av en säljare från SverigesEnergi som ville sälja el till inköpspris till mig och vill anmäla företaget då jag anser att deras marknadsföring är vilseledande och säljaren inte hade kompetens nog att sälja el och kunde således inte svara på relevanta frågor. Dessutom la han på när jag ifrågasatte hans påståenden.”

Konsument 2. ”Igår 170728 så ringde jag mitt elföretag SverigesEnergi eftersom jag hade frågor gällande uppsägningstid gällande mitt nuvarande elavtal eftersom jag nu ska byta elbolag. Då säger de att jag bundit mitt avtal på 1 år med dem via ett telefonsamtal 160712, vilket jag inte gjort. Jag fick ett telefonsamtal från dem 160712 där man frågade om jag ville ha miljövänlig energi. Jag svarade att det inte spelar mig någon roll men jag frågade om det bara var det som ingick i förändringen så ok. Det var aldrig tal om att binda mitt pågående avtal eller förändra något annat i pågående mitt avtal. DESSUTOM efter min kontakt med de igår skickade de via mejl orderbekräftelse på att hade ingått avtal med de samma dag på Vintertrygg och Bra miljöval. Helt vansinne. När jag är upprörd över att de säger att jag bundit mitt elavtal som är en ren lögn så har de mage att skicka mig ytterligare två avtal som de påstår att jag beställt. Detta måste stoppas!”

Konsument 3. ”Jag gick hem genom stan i Jönköping och blir stoppad av en för på säljare. Jag sa att jag inte var intresserad av att byta elavtal. Då pratar han vidare och slutat inte prata. Till slut går jag med på att han får skicka INFORMATION till mig. Han säger att det bara är information och att min sambo ändå måste skriva på då han står på det. Jag går därifrån äntligen och tänkte inte mer på det. Men tro fan att det idag dimper ner ett avtal i brevlådan och information om att de kommer säga upp vårt nuvarande avtal. Detta löstes tillslut efter ett långt och stridigt samtal med deras kundtjänst. Väldigt oseriöst företag som borde försvinna från marknaden. Tänk om man skulle resa bort 2 veckor och kommer sedan hem till ett nytt avtal där det är omöjligt att säga upp för 14 dagars ångerrätt gått förbi?”

Konsument 4. ”Säljaren försökte sälja på mig el till inköpspris men kunde inte förklara vad inköpspris innebär. Från början påstås han att jag skulle betala precis vad de betalade men efter lite kontrollfrågor kunde vi vara överens om att han inte hade en aning om hur deras timvisa inköpspriser översattes till mitt månadspris. Säljaren tyckte inte han behövde ha koll på det för han sålde ändå 10 avtal per dag. Jag tycker att det är viktigt att elbolag vet vad de säljer och kan förklara för kunden eftersom det är ett område där många kunder känner sig osäkra och i underläge från början.”

Konsument 5. ”Jag kom hem från jobbet och såg en man stå utanför min port. Han stod och höll upp ytterdörren. Såg ut som att han väntande in en. När jag gick in kom han efter mig och frågade om han kunde få några minuter. Samtidigt försökte jag låsa upp min dörr. Jag vände mig mot honom och frågade vad det gällde. Han rabblade snabbt upp frågor som till exempel, om jag är villig att betala mindre för el. Killen presenterade sig inte ens. Han frågade igen om några minuter och vad så påstridig att han till och med gick in i lägenheten med mig. Jag blev så chockad. När han steg in tog han av sig skorna och gick och satte sig i min soffa. Jag hann inte ens säga något eller hänga av mig väskan för han var så snabb med allt han gjorde. Först då frågade jag honom men ursäkta var kommer du ifrån?! Det här är inte okej. Som sagt han var väldigt påstridig. Jag var såå himla trött efter jobbet vilket han märkte. Det kändes som att han utnyttjade det så mycket han kunde. Det hela gick så snabbt att jag var chockad en lång stund efter. Kändes som att någon hade gjort intrång hos mig och att jag blev tvingad till att skriva på ett avtal.”

Konsument 6. ”Det är så att jag har varit kund hos SverigeEnergi sedan 2009 och har alltid betalat mina räkningar. För ett par månader sedan planerade en längre resa och därför var på min bank Swedbank och ordnade med en autogiromedgivande och skickade det också samtidigt via banken och har fått bekräftelse från SverigesEnergi 2017-06-19. Trots detta har bolaget skickat en faktura på 266kr till mig, och efter som jag inte har varit här då fakturan har uteblivit och där för har det gått till Inkasso och vidare till Kronofogden, och det hela har kostat mig 1 126 kronor istället för den ursprungliga fakturan. Med detta vill jag att ni tar hänsyn till mitt fall och hjälpa mig att mina rättigheter som kund försvaras.”

Konsument 7. ”Klockan 14:00 blev jag blev uppringd av en av deras säljare som sa att han skulle skicka ut information till min mail angående deras erbjudande Vintertrygg, samt ett annat av deras erbjudanden. Trots att han ringer mig på jobbet och att jag egentligen ogillar telefonförsäljare är jag trevlig och accepterar att han ska skicka ut information till mig. 17:00, lagom till att de precis hade stängt kundservicen för dagen, får jag sedan tre mail med orderbekräftelser för avtal som jag ska ha ingått med dem: Vintertrygg, trippelgaranti och bra miljöval. Dessa avtal skulle ta effekt inom några dagar och dras automatiskt från mitt konto. Jag har inte tecknat några av dessa avtal och de ska ha inspelningar som visar detta. Detta fick mig att känna mig otroligt otrygg och ledsen. Känslan av att inte få vara i kontroll över sin egen ekonomi och bli påtvingad avtal är väldigt obehaglig. Att de automatiskt börjar dra pengar inom några få dagar gör detta ännu mer ohederligt. Hade jag inte regelbundet kollat min mail hade jag behövt betala en massa pengar till dem för en tjänst jag inte vill ha. I synnerhet trippelgarantin; jag har ingen användning för den eftersom jag redan har en bättre. När jag sedan mailar dem för att ta bort avtalen får jag inte heller en ursäkt utan bara en förklaring att de nu har tagit bort detta. Jag får intrycket av att detta är deras strategi - de mailar ut bekräftelser på saker folk inte har beställt och hoppas på att tillräckligt många inte ska orka ta itu med det.”

Konsument 8. ”Sveriges energi ringde mig och svor på att deras priser skulle vara mycket lägre än vattenfall som jag har nu. Säljaren i samtalet garantera mig att priset aldrig kunde bli högre. Nu får jag reda på att så inte är fallet. De är dyrare än vattenfall så de ljög direkt i telefon fastän jag frågade dem klart och tydligt mer än en gång.”

Konsument 9. ”Tre anledningar till anmälan. 1. Säljaren fick mig att uppge uppgifter, och de ringde mig oavbrutet tills jag blev kund. 2. Elen var betydligt mycket dyrare än vad som lovades. De utgav sig för att sälja den till inköpspris. Detta kan inte stämma då min elräkning nästan fördubblades. 3. Anmälde avflyttad från adressen under april 2017, uppgav min nya adress men meddelade att jag inte ville fortsätta vara kund. Fakturor har fortfarande skickats enda till augusti 2017, och fortsätter komma, till den gamla adressen utan min vetskap förens för någon dag sedan då ett inkassokrav skickats vidare från nuvarande boende till nya adressen.”

Konsument 10. ”Säljare ringde på dörren och visade legitimation och sa att han ville diskutera de nya elavtalen med mig. Jag avböjde eftersom jag inte har några avtal med Sveriges energi. Säljaren frågade varför jag inte ville diskutera avtalen med honom och jag talade om att jag aldrig diskuterar sådana saker med säljare vid dörren och att jag inte fått någon avisering om deras besök. Han påstod att alla mina grannar fått brev och att det var konstigt att jag inte fått något. Jag sa att då får de skicka ut nytt brev med information varpå han sa att han ju är här NU och kan komma in... Jag sa bestämt nej och stängde dörren. Tillfrågade grannar har INTE fått något brev med information om besök och de jag haft kontakt med upplever säljaren som påstridig. Obehagligt!”

SverigesEnergi elförsäljning AB.
Omsättning: 632 miljoner kronor (2016).
Resultat före skatt: minus 61 miljoner kronor.
Antal anställda: 65.