Konsument: Säljare från SverigesEnergi låtsades vara från Borlänge Energi

Enligt en anmälan nyligen till Konsumentverket ska en säljare på skandalbolaget SverigesEnergi ha utgett sig för att vara från Borlänge Energi. Detta enligt uppgift för att lura en konsument att ingå ett nytt elavtal.

”För en timme sedan knackade det på dörren, det var en man med portfölj i handen och ett id-kort runt halsen, i blå jacka. Ej svenskt ursprung men han pratade hyfsad svenska. Han sa att vi i detta hyreshus hade betalat för mycket i elkostnader och bad mig hämta min elräkning så skulle han ändra priset och jag skulle få tillbaka pengar. Jag gick in och hämtade den senaste fakturan till Borlänge Energi, min nuvarande elleverantör … Han visade att jag hade betalat för mycket genom att prata om kilowattimmar och dylikt, och att jag nu skulle få tillbaka pengar. Han frågade om jag förstod och pratade på så snabbt så jag inte uppfattade vad han sa. Han pratade väldigt snabbt och påstridigt hela tiden. Jag skulle bara skriva på här och där så var det klart. Han pratade väldigt snabbt och helt plötsligt tog han kort på oss och sa att jag var med i en tävling om att vinna 500 kronor i presentkort, men han sa inte var. Sen var det något annat jag var med om att vinna men jag uppfattade inte vad. Sista påskriften var en avtalssammanfattning. Jag har aldrig fått ta det av något avtal eller ens veta att jag skrev på ett avtal! Han bockade i åtta rutor på ett papper, följande punkter: Jag har tecknat avtal om leverans av el med SverigesEnergi. Jag har INTE tagit del av något avtal så medvetet har jag inte tecknat avtal!. Jag har köpt El till inköpspris med 12 månaders bindningstid. Jag visste absolut inte att det var 12 månaders bindningstid, det sa han ingenting om. Jag trodde han var från Borlänge Energi och att vi hade betalat för mycket på grund av felräkning eller liknande. Jag trodde han kom hit för att vi hade betalat för mycket. Jag visste inte att jag skrev under ett nytt avtal hos en ny leverantör med prisgaranti. Hade jag vetat att det varit ett avtal hade jag inte skrivit under”, skriver konsumenten i anmälan.

”Han sa inte ett ord om SverigesEnergi. Han pratade bara om att jag skulle få pengar tillbaka för att jag hade betalat för mycket. Han ritade lite på min faktura från Borlänge Energi och beskrev det som att fakturan var felskriven. Insåg att jag hade skrivit på ett kontrakt jag inte var medveten om när jag gick ut genom porten.”

Dagens Press har sökt SverigesEnergi.

/Dagens Press

Dagens Press-Fakta:
SverigesEnergi elförsäljning AB.
Omsättning: 632 miljoner kronor (2016).
Resultat före skatt: minus 61 miljoner kronor.
Antal anställda: 65.