Konsumenter: SverigesEnergi lurar oss i Elgigantens butiker

Anmälningarna mot elmarknadsbolaget SverigesEnergi elförsäljning AB strömmar för närvarande in till Konsumentverket. I några av de senaste beskriver konsumenter hur de luras av bolaget i butikskedjan Elgigantens butiker, som säljer bland annat köksutrustning. På Elgiganten är man förvånad över uppgifterna.

– Vi har kontinuerlig kontakt med SverigesEnergi och det här är definitiv något vi kommer att ta upp i våra samtal med dem, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

– Vi vill absolut att våra kunder inte ska behöva bli utsatta för det här. Sedan vill vi jobba med varumärken och företag som följer riktlinjer och avtal så det är självklart något som kommer att ta till dem.

Enligt Jessica Wallin har Elgiganten haft ett samarbete med SverigesEnergi under några år. Samarbetet går enligt uppgift ut på att kunder till SverigesEnergi kan teckna ett avtal och få en rabattcheck på 500 kronor för som man kan handla för hosElgiganten. De senaste drygt 9 månaderna har SverigesEnergi haft en shop in shop lösning på fyra av Elgigantens varuhus.

Här är några av de senaste anmälningarna till Konsumentverket som gäller SverigesEnergi:s agerande på Elgiganten:

”En tjej lockade med 500 kr rabatt på Elgiganten. Jag gav min sambos nummer då det är han som står på vårt avtal, jag frågade flera gånger om detta är bindande eller om jag kommer ingå ett avtal med dem och hon sa nej. Efter vi var färdiga sa hon att min sambo kommer få ett samtal där han måste tacka ja för att få dessa 500 kr rabatt. Dagen efter får min sambo ett sms där det står att avtalet är på väg hem till oss på posten, innan han ens har pratat med dem. Jag vill anmäla dem för att dom har totalt lurat mig som kund”, skriver en konsument i Göteborg i dagarna i en anmälan.

”Sommaren 2014 köpte jag en vara hos Elgiganten i Barkarby/Stockholm och försäljaren övertalade mig att gå över till Sveriges Energi för att jag skulle få billigare el plus 500 kronor i rabatt på varan. Jag var kund hos Sveriges Energi i 3 månader från 1/1 2015 till 31/3 2015.Jag gick tillbaka till min dåvarande och nuvarande elleverantör Telge Energi och betalade slutfaktura hos Sveriges Energi. Nu till problemet. Under våren 2017 ringer Telge Energi och frågar mig om jag skall byta elleverantör 1/4 2018. Jag svarar NEJ, jag har inte sån tankar och inte kontaktat något bolag, och frågar vilket är bolaget men hon kunde inte se det och rådde mig att kontakta nätleverantören ELEVIO. Och jag får reda att det är Sveriges Energi. Jag kontaktar Sveriges Energi och börjar konversera mot dom att jag har INTE avtal med er, men de hävdar att jag har muntlig avtal med Sveriges Energi. Jag får höra en ljudfil där, med min röst, men det är filen från 2014 I filen Jag säger till henne i telefon att hon skall skicka mig ljudfilen till mig men hon säger att det är svårt att skicka den just då. Jag kontaktar dom en annan dag och pratar med en annan person och jag frågar efter ljudfilen igen men han vill inte skicka den till mobilen men via mejl och frågar efter min mejl. Jag får ingenting sänt till mig. När jag pratar men Telge Energi säger de att dom inte kan göra någonting och säger till mig att göra Polisanmälan och polisen kan få ut ljudfilen för det finns en fil från 2014 och jag tror att har manipulerat men att det är jättelätt att se detta om man har ljudfilen framför sig”, skriver en annan konsument i dagarna i en anmälan.

”På elgiganten kom en säljare fram till mig och min sambo, han visade sig komma från SverigesEnergi. Han sa att om vi följde med bort till hans dator och lät honom visa oss olika elpriser på elskling.se så skulle vi få ett presentkort på Elgiganten för 500 kronor. Vi följde med och lyssnade. Han sökte upp oss på vår adress i sin databas och frågade om vi ville se hur priset skulle se ut för oss och vår bostad. Han tog mina uppgifter och bad mig skriva under på en digital platta. Såg varken avtal och det nämndes heller aldrig något om något avtal utan det handlade helt om att vi skulle se priset för vår bostad hos dem. Han sa grattis, gav oss en kod för presentkortet på 500 kronor, och skickade iväg oss innan vi förstod vad som hade hänt. Strax därpå fick jag SMS som välkomnade mig som kund hos SverigesEnergi. Har sedan dess försökt kontakta dem via mejl två gånger utan svar. Min sambo har suttit i telefon med både Konsumentverket samt Sveriges Energi HELA dagen men de påstår att köpet gjordes i en butik och därför har vi inte rätt till 14 dagars ångerrätt medan ni på Konsumentverket säger att det har vi visst då köpet inte gjordes i SverigesEnergis egna lokaler”, skriver en konsument i en anmälan nyligen till Konsumentverket.

”En tjej lockade med 500 kronot rabatt på Elgiganten. Jag gav min sambos nummer då det är han som står på vårt avtal, jag frågade flera gånger om detta är bindande eller om jag kommer ingå ett avtal med dem och hon sa nej. Efter vi var färdiga sa hon att min sambo kommer få ett samtal där han måste tacka ja för att få dessa 500 kr rabatt. Dagen efter får min sambo ett sms där det står att avtalet är på väg hem till oss på posten, innan han ens har pratat med dem. Jag vill anmäla dem för att dom har totalt lurat mig som kund”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.

”Sverige energi står i elgigantens butiker och säljer sin el avtal. Han frågar om jag vill LYSSNA på vad de har att erbjuda, inget avtal, ja säger jag. Efter att han har visat deras erbjudande så frågar han om vi vill se vad en månadskostnad från dem kommer att ligga på. Vi säger ja. han skriver in våra uppgifter och all veva där så skriver min tjej på, INGET AVTAL, utan bara en liten ruta där han har sagt att han kan visa oss vad det skulle kosta! Pang bom så har vi ett nytt elavtal. Där vi varken har sett ett avtal eller fått reda på våra ångerätter”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.

”Mitt namn är … Jag var hos Elgiganten i Barkarby igår och kom i kontakt med en säljare från SverigesEnergi. Genom vilseledande och felaktig information skrev jag på ett avtal”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.

Enligt en konsument erbjöd bolaget utöver ett presentkort på Elgiganten även gratis el om man blev arbetslös.

”Jag trodde han jobbade för ett företag, som skulle undersöka el problemen som skett i området. Han pratade om energi påslag som skett i elfakturorna, på sista tiden och ville komma in. Jag lät honom inte komma in pga min hund. Han ville se min sista elfaktura och sa att han ser flera energipåslag på fakturan. Något är fel på fakturan om du tittar igenom det noga. Sedan började säljsnacket. Vad tycker du om miljöfrågor? Svarade: Inte det viktigaste för mig. Vi på Sveriges Energi kan sänka din månadsavgift med 5 kronor. Vi säljer enbart vattenkraft producerad el. Jag frågade: är du en försäljare av el? Han svarade: Ja. Sedan började han prata om: Presentkort på 500 kronor till Elgiganten. Fyra månaders gratis El om man blir arbetslös. Då förstod jag att det här är svammel och bluff. Min man kom hem precis och sa Ei, som betyder Nej på finska. Försäljaren försökte fortsätta med att skämta, din man sa Ja. Jag sa tydligt Nej efter det och stängde dörren.”

Ytterligare en kund beskriver hur SverigesEnergi påstår att ångerrätten sätts ur spel om avtal tecknas i Elgigantens butiker.

”Jag blev kontaktad av säljaren på Sveriges Energi när jag var inne och handlade på Elgiganten. Man blir ju alltid osäker på villkor på stående fot men då jag vet att det går att ångra sig och när säljaren dessutom försäkrade mig om att även om abonnemanget stod på min fru och inte mig så var det ok, för de skulle kontakta henne innan det gick igenom. Detta blev ju även det en extra frist för mig att kolla upp det. När jag sen såg att priserna faktiskt inte alls var lägre som säljaren lovade ringde jag för att ångra. Kundservice på Sveriges Energi hävdade med bestämdhet att avtal skrivna på Elgiganten INTE gick att ångra och att det var omöjligt för mig att göra något utan att flytten redan var påbörjad. Kundservice skyllde även på oss för att göra fel när jag skrev på i min frus namn även fast det var säljaren som lovade mig att det var ok.”

Konsumenter berättar också att SverigesEnergi inte upplyst om ångerrätten eller nekar till att den gäller. Hur funkar det om man först får rabatten på 500 kronor och sedan vill ångra sig?

– Det har hänt att man ångrat sig jag vet att där brukar vi hellre fria än fälla. För om man ångrar sig och har fått rabattchecken är det är svårt att ta tillbaka den, säger Jessica Wallin.

– Det skulle absolut inte vara något problem för oss att dra tillbaka det här samarbetet på något sätt. Vi gör det här för att vi tycker det är ett bra erbjudande gentemot våra kunder. Men om det är så att det här företaget bedriver sin verksamhet på det här sättet som du beskriver så är det definitivt någon som vi kommer att se över. Det är inget snack om den saken, säger Jessica Wallin.

FoodMonitor har sökt SverigesEnergi.

HÅKAN FRISELL

Dagens Press-Fakta:
Det finns i dagsläget 155 anmälningar mot SverigesEnergi hos Konsumentverket.

Anmälningarna handlar bland annat om oskäliga avtalsvillkor, vilseledande marknadsföring av el, och negativ avtalsbindning.

SverigesEnergi elförsäljning AB.
Omsättning: 632 miljoner kronor (2016).
Resultat före skatt: minus 61 miljoner kronor.
Antal anställda: 65.