Konsument: DN skickade bluffaktura

Tidningen Dagens Nyheter erbjöd nyligen en konsument en digital prenumeration som gäller en månad för 10 kronor. Men sedan var konsumenten fast i en prenumeration, trots tidningen löfte om att så inte skulle ske.

”Jag blev 2017-11-10 uppringd av en säljare från Dagens Nyheter som erbjöd mig en digital prenumeration i en månad för 10 kronor. Hon, säljaren, försäkrade mig om att jag enkelt skulle kunna avsluta min prenumeration när jag ville, utan bindningstid. Jag tackade ja efter att ha fått ytterligare försäkran om att inget strul med uppsägningen skulle förekomma. Dagen därpå sa jag upp prenumerationen via dn.se och fick ett bekräftelsebrev där det stod att min prenumeration skulle sägas upp 2017-12-12. Jag betalade fakturan på 10 kronor 2017-11-20. Idag, 2017-12-19, fick jag en ny faktura på 99 kronor för en digital prenumeration under perioden 2017-12-13 till 2018-01-12. Det står uttryckligen på fakturan att utebliven betalning inte innebär att prenumerationen sägs upp, utan att jag måste kontakta Dagens Nyheter för att säga upp fakturan. Jag gick in på dn.se och sa upp prenumerationen på nytt, i samband med detta fick jag ett nytt bekräftelse-mejl om att min prenumeration är uppsagd”, skriver konsumenten i en anmälan.

”Jag kommer givetvis inte att betala den felaktiga fakturan. Detta är i det närmaste att betrakta som en ren bluffaktura. Det var tur att jag personligen upptäckte det hela men jag känner mig nödgad att anmäla denna aggressiva och bedrägliga marknadsföring för att förhindra att andra drabbas framledes.”

/Dagens Press